Direktlänk till inlägg 4 mars 2015

Holk

Av Sophie - 4 mars 2015 13:59

Jag har funderat länge på vilken holk man ska ha, vad man ska ha i den, varför är det urgröpning i den, vart ska den placeras och den största frågn: Hur fäster man holken?

Jag valde till slut en vanlig holk (lånad bild)

 

I holken finns en rund urgröpning. Vad jag kan läsa mig till och frågade zoo-ägaren, så är det för att äggen ska ligga där i. De ska inte kunna rulla iväg och sedan bli kalla. Det är även för att om det inte finns en urgröpning så finns risken att ungarnas ben blir spretiga och medför ett handikapp hela livet. 

Kutterspån valde jag att ha i holken utan någon egentligen vetskap om varför. Något måste man ha, och kutterspån verkade "mjukast". 

Så... Vart ska holken placeras? Vissa placerar den på golvet på buren. Andra hänger den inne i buren, andra utanpå. 

Jag tänker hänga den utanpå buren vid en sidolucka eftersom mina fåglar gillar att vara högt upp. Plus att när jag sedan ska rengöra och kolla äggen så är det enklast att bara utifrån kunna lyfta locket, göra rent, sen stänga. Det är min tanke i alla fall. 


Hur fäster man holken på buren då? 

Det finns nästan ingen information om hur alla andra gör. Jag köpte som sagt en holk, hur ska jag få upp den, tänkte jag. Jag pratade med zoo-ägaren och han berättade att alla gör olika. En del sätter holken vid en sidolucka och drar ett kraftigt band under till över holken på utsidan. En del sätter bandet från höger, tätt intill holken, till vänster och har pinnar under som stadgar det hela. 

Jag och min mamma borrade två små små hål på varje sida utav holken på framsidan. Sedan trädde vi på varje sida in och ut ståltråd som fästes på buren som en krok. 

 

Jag piffade till min holk med lite vit färg på utsidan (lät framsidan vara i orginal-trä-färg) och borrade fast ett handtag ovanpå med korta skruvar för att enkelt kunna öppna luckan. Även två blomm-klistermärken hamnade på varsin sida.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sophie - 17 mars 2015 16:55


 

Av Sophie - 17 mars 2015 16:54


   

Av Sophie - 16 mars 2015 20:17


Snövit och Prins är mycket intresserade av vad nytt som finns nedanför dem....   Och titta! En ny flockmedlem! Välkommen hem Baloo! [Bild] ...

Av Sophie - 16 mars 2015 20:13


Av Sophie - 16 mars 2015 20:12


Jag hade en gång en växt i krukan.... Prins och Snövit tyckte den var supergod ? Växten var tydligen bara på tillfälligt besök! ...

Presentation


Läs, tyck, tänk, kommentera :)

Låt fåglarna flyga fritt varje dag!
Måndag:Bada
Tisdag:Börja grodda hirskolv
Onsdag:Frukt eller grönsaker
Torsdag:Vitaminer
Fredag:Ge groddad hirskolv
Lördag:Godis
Söndag:Ren bur

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Länkar

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015
>>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards